Reggeli rutinom

Azt szokták mondani, hogy amit nap, mint nap, a felkelés utáni órákban (vagy éppen percekben) csinálsz, meghatározza az egész napodat. Ha bal lábbal kelsz fel, borzasztó fáradtan, az rányomhatja a bélyeget a későbbi órákra is. Én hiszek ebben, ezért is próbálkozom már évek óta, formálgatom a reggeli rutinomat, tevékenységeimet, úgy, hogy azok minél inkább elősegítsék a napok indítását. Nem gondolom, hogy az én rutinom a legjobb és legproduktívabb, inkább azt szoktam beépíteni, ami a legjobban szolgál engem, és persze amiket leginkább szeretek csinálni.

clock01.jpgForrás

Régebben, még amikor iskolába jártam, inkább voltam ’éjjeli bagoly’ típus, mint ’reggeli pacsirta’, de mindig is elvarázsolt a gondolat, hogy milyen jó is lehet egy korai reggel, esetleg napfelkeltével és szinte minden belefér a napomba stb. Egyszer csak elkezdtem ennek utánanézni, hogy mik azok a teendők vagy tippek, amelyek segíthetnének az átállásban. Az internetnek és könyveknek hála, találtam több segítséget is. Azóta többször változtattam a reggeli szokásaimon, volt, amit kipróbáltam, és nem vált be számomra, bár jó ötletnek tartottam, és volt, amit meghonosítottam. Sőt, olyan is van, amit még nem sikerült beilleszteni, de majd szeretném. A koronavírus ezt is átformálta picit, de általánosságban fél öt és öt óra között szoktam felkelni. Szinte mindig végig csinálom ezt a rutint, de persze velem is előfordul, hogy elalszom, vagy alapból több alvásra van szükségem. A következőkben leírt tevékenységek azonban sokat segítettek nekem, és szeretném veletek is megosztani.

Víz az arcra vagy friss levegő
Felkelés után szoktam egy kis hűvös vizet „tenni” az arcomra. Ez nem tartozik szorosan bármilyen arcápolási rutinomhoz, csak egyszerűen jól esik. Azt mondják, felébreszti az embert, amit én nem tudok megítélni, mert úgy érzem, engem a kávé ébreszt fel igazán (ami lehet, nem a legjobb…). A víz mellett ha nincs túl hideg, szoktam ablakot nyitni reggel, de nyáron meg amúgy is nyitva szokott lenni. A friss levegő nagyon jól tud esni.

Edzésre fel!
Ez egy viszonylag új szokás, amit még nem mindig csinálok, pedig hasznosnak érzem; ez pedig az, hogy már ilyenkor, felkelés után átöltözöm edzőruhába, ha terveben van valamilyen mozgásféle reggel. Ettől még produktívabbnak tudom magam érezni, tettre készebbnek. Legalábbis ha összehasonlítom azokat a napokat, amikor eddig csináltam ezt a szokást, azokkal a napokkal, amikor elmaradt.

20201014_083554.jpgCitromos víz és kávé
Korábban mindig kávéval indítottam. Imádok kávézni, és valahol szeretném, ha változna az ehhez való ragaszkodásom (legalább ne vigyem túlzásba), de a reggeli koffein még mindig része az életemnek. Viszont egy ideje sikerült bevezetnem, hogy először megiszok egy pohár (kb. 3-4 dl) vizet, fél citrom levével keverve. C-vitamin mindenképpen (a többi jó hatásáról egyenlőre nem tudok érdemben nyilatkozni). Már annak is örülök, hogy a kávé előtt vizet is iszom, sőt a kávé után is szoktam, csak akkor már sima vizet.

Még mindig kávé és olvasás
A pohár kávémmal irány a karosszékem, bár előtte szeretek kinézni az ablakon, ismét friss levegőt szívni (ilyenkor általában nagy a csend, amit szeretek). A karosszékemben szoktam olvasni néhány oldalt, általában non-fiction könyvből (önsegítő vagy életrajz, ha éppen olvasok ilyet). Úgy találtam, ez jobban esik reggel, mint egy fikció, de ha éppen egy izgalmas regényt nem tudok letenni, akkor azt folytatom.

Mozgás
Próbáltam a reggeli és délutáni edzést is, de talán ez esik jobban, és a jelenlegi helyzetben jobban bele tudom illeszteni a reggelembe. Néha szoktam enni valamit, de ez attól függ, éhes vagyok-e, illetve mit fogok csinálni. Előtte, közben, utána próbálok elegendő vizet inni. A mozgás számomra futást vagy valami otthoni edzést vagy jógát jelent. Utóbbit a pihenőnapokon szoktam csinálni. Ha ezek egyikével meg vagyok, akkor irány a fürdőszoba, ahol szintén van egy kis rutin, amit követek.

Reggelikészítés
A fürdőszobai teendők után szoktam elkészíteni a reggelimet, amit azt hiszem, soha nem hagyok ki. Ez lehet zabkása, turmix, müzli vagy valamilyen tojásos reggeli, attól függően, hogy milyen fajta mozgásformát végeztem az adott reggelen. Ezután pedig jöhet a munka, ami már nem a konkrét reggeli rutinom része, vagyis átcsúszik délutánba.

Egy rossz szokásnak tartom, de a reggelimet mostanában munka közben szoktam megenni. Ami mondjuk nem is annyira rossz, mert így általában még lassabban is fogyasztom el, mint egyébként… Korábban, a vírus berobbanása előtt nem otthonról dolgoztam, és akkor még a reggelem része volt az ebédcsomagolás, a készülődés stb. Jelenleg reggel nem készülődöm annyit, bár az szabály nálam, hogy nem pizsamában állok neki dolgozni.

morning01.jpgForrás

Ez tehát az én összerakott reggeli rutinom, ez, amelyet jelenleg próbálok követni, több-kevesebb sikerrel. Vannak olyan szokások, amelyeket a közeljövőben szeretnék még beépíteni az életembe, ezért most tesztelem őket magamon. Az egyik ilyen a meditáció, a másikat a hálaadás egy formájának nevezném. A meditációtól eddig idegenkedtem, mondván, ennyire azért nem tudnék megnyugodni. Addig jutottam, hogy letöltöttem egy alkalmazást (Headspace), amivel ismerkedem, viszont egyenlőre nem reggelente, hanem amikor éppen időm van, és lehetőségem egy kis csendre (de nem is biztos, hogy a reggelemhez fogom kötni). A hálanaplózást próbáltam, egyenlőre nekem nem vált be (vagyis nem reggel, esténként csinálok valami hasonlót), de reggel is szeretnék valami pozitív dolgon elgondolkodni. Nemrég hallottam a ProPod – Produktivitás Podcast adásaiban Ryan Holiday Sztoikus nyugalmat a mindennapokra! c. könyvéről, és úgy gondoltam, az ebben leírt gondolatok hozzátesznek valami pozitívat a napjaimhoz. Majd meglátom, hogy alakul.

Mi a Ti reggeli rutinotok, ha van? Ha nincs, mik azok a szokások, tevékenységek, amelyektől jobban indul számotokra a reggel?